söndag 13 december 2009

Tredje advent

Hej, vad det går! Redan dags för tredje ljuset. Idag tänkte jag dela med mig av två smarriga kakor :)

Häromdan gjorde jag en mjuk pepparkaka till ett litet adventsmys, men jag tyckte den såg lite tråkig ut. Jag tycker att morotskaka och mjuk pepparkaka påminner om varann i smaken, så jag gjorde en morotskaksglasyr till pepparkakan och dekorerade den med granatäpplekärnor. Det blev väldigt fint och smakade bra!

Receptet till pepparkakan hämtade jag från en av mina favoritkokböcker; Rosendals trädgårdcafé. Till glasyren använde jag 200 g philadelphiaost naturell, 1 dl florsocker och en skvätt apelsinsaft. Först tog jag bara hälften, men när jag la på glasyren följde det med lite smulor från kakan- inte bra! Var tvungen att göra lite mer glasyr att täcka med. Andra omgången blev lite lösare och det "rann" ner lite snyggt på kanterna :) Tyvärr hann jag ju gå loss med kniven innan jag fotade, men you got the picture!



Vad matar vi grisen med idag då? Jo, en väldigt god liten cheesecake!

Innan min sambo träffade mig levde han på Mamma Scans köttbullar och snabbmakaroner... men här är faktiskt ett gott recept som han förde med sig till boet :)

Johans cheesecake

3 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
200 g philadelphiaost
½ tsk salt
3 dl grädde
4 digestivekex

Dela äggen i vita och gula.
(1) Vispa vitan till skum.
(2) Blanda gulorna med socker och vaniljsocker. Blanda sen i osten och saltet.
(3) Vispa grädden ganska tjockt.
Blanda ner grädden i smeten med gulor och ost. Vänd sedan ner vitorna också.
Smula digestivekex i botten av en form med löstagbar botten. Häll i smeten och smula ett kex över. Frys i minst 3 timmar.

Vi hade den här cheesecaken som tårta på Plutten namngivning med en massa blåbär och björnbär på. I juletider brukar vi göra med pepparkakor i botten och på toppen istället. Som du ser går det fint att göra små portionskakor i muffinsformar också, 12 stycken goda mumsbitar blev det. Ställ papperformarna i en muffinsform av teflon innan du fyller i smeten annars rinner det nog över.

Gottegrisar är vi allihopa!

1 kommentar:

  1. Goa grejer, Helene! du har inte hoppat av kryssningen, va???? Hoppas ni har det gott i juletider! Kram
    Annika

    SvaraRadera